Τη συνεχή υποβάθμιση, θεσμική και πρακτική, των δημοσίων πολιτικών και παρεμβάσεων για την πρόληψη της εξάρτησης από τα ναρκωτικά, για τη μείωση βλάβης, την ολοκληρωμένη θεραπεία για τοξικόεξαρτημένα άτομα και για την απεξάρτηση καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι στις αντίστοιχες δομές . Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα κατά της εξάρτησης από τα ναρκωτικά, οι εργαζόμενοι στον ΕΟΠΑΕ και στα κέντρα πρόληψης πραγματοποίησαν πανελλαδική απεργία και συγκεντρώσει έδρα γραφεία του οργανισμού και στο υπουργείο Υγείας.
Όπως κατήγγειλαν τα μέλη του Σωματείου Εργαζομένων στον ΕΟΠΑΕ, σε συνέντευξη Τύπου στο Εργατικό Κέντρο Θεσσαλονίκης,, μετά από 15 μήνες λειτουργίας του οργανισμού λ, οι δομές του “λειτουργούν χωρίς πλαίσια και θεραπευτικά πρωτόκολλα αλλά με προφορικές και συχνά, αντιφατικές και χωρίς τεκμηρίωση, παρεμβάσεις με αποτέλεσμα, οι άνθρωποι που λαμβάνουν υπηρεσίες, να αντιμετωπίζουν πολλαπλά σοβαρά προβλήματα που που επηρεάζουν δραματικά την πρόσβασή τους στις δομές και την ομαλή θεραπευτική τους πορεία”. Στις θεραπευτικές κοινότητες, όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι , παρατηρείται σημαντική μείωση των εισαγωγών μεταξύ άλλων και επειδή πολλά μέλη αδυνατούν να ανταποκριθούν στην απαίτηση του οργανισμου για πολλαπλες ιατρικές εξετασεις την ώρα που δεν υπάρχει μνημόνιο συνεργασίας και διαδικασία ώστε να κάνουν αυτές τις εξετάσεις σε δημόσια νοσοκομεία. Παράλληλα, πολλές θεραπευτικές μονάδες δυσλειτουργιών ενώ η διοίκηση έχει προχωρήσει σε μια άνευ προηγουμένου αναδιάρθρωση των τμημάτων θεραπείας, με αναιτιολογητες καθαιρέσεις και βλαπτικές μεταβολές εργαζομένων από θέσεις ευθύνης και εμμένει σε αυτή την απόφαση παρά τις δυσμενείς επιπτώσεις που αυτές είχαν στις αντίστοιχες λειτουργίες των δομών αυτών. Χαρακτηριστικά, από τις 120 θέσεις ευθύνης σε θεραπευτικά προγράμματα,του πρώην ΚΕΘΕΑ, 96 εργαζόμενες και εργαζόμενοι υποβαθμίστηκαν σε θέσεις απλού προσωπικού,11 μετακινήθηκαν σε άλλες θέσεις ευθύνης και μόλις 13 παρέμειναν στις θέσεις τους. Το σωματείο καταγγέλλει τη διοίκηση του ΕΟΠΑΕ για αστήρικτες, εκδικητικές και καταχρηστικές πειθαρχικές διώξεις σε βάρος εργαζομένων με στόχο τη δημιουργία κλίματος φόβου. Μεταξύ των αιτημάτων της απεργιακής κινητοποίησης είναι να σταματήσει άμεσα το ξήλωμα των δομών απεξάρτησης, να διασφαλιστεί η λειτουργία των διαφορετικών θεραπευτικών μοντέλων, να επαναλειτουργήσουν οι θεραπευτικές και παραγωγικές μονάδες, των οποίων η λειτουργία έχει διακοπεί αδικαιολόγητα, να συμμορφωθεί η διοίκηση του ΕΟΠΑΕ στην απόφαση του ΟΜΕΔ για σεβασμό των δικαιωμάτων που είχαν οι εργαζόμενοι στους συγχωνευμενους φορείς, να επιλυθούν σημαντικά προβλήματα στο να τομέα της υγείας και ασφάλειας που εγκυμονούν κινδύνους για τους λήπτες υπηρεσιών, και τους εργαζόμενους.
Αντίστοιχα προβληματική καταγράφεται η κατάσταση στα κέντρα πρόληψης των εξαρτήσεων και προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας. Το σωματείο των εργαζομένων κατήγγειλε ότι υπάρχουν μεγάλα κενα. Στα 65 τέτοια κέντρα που λειτουργούν στην ελληνική γεωγραφία κάνοντας δουλειά στις κοινότητες, υπάρχουν 130 κενά. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε ορισμένα κέντρα οι δρασεις γίνονται από δύο ή ακόμη και μόνον ένα άτομο, την ώρα που καταγράφεται αύξηση τόσο στην εξάρτηση από ουσίες και αλκοόλ στους νέους όσο και η εκδήλωση βίαιων συμπεριφορών. Παρά τις συνεχείς επισημάνσεις για την ανάγκη στελέχωσης, η διοίκηση του ΕΟΠΑΕ, όπως επισημαίνουν, δημιουργεί βραχυπρόθεσμες δομές μέσω ΕΣΠΑ, οδηγώντας σε αποσπασματικές, μη σχεδιασμένες και συντονισμένες παρεμβάσεις με αποτέλεσμα να διακυβευεται η δυνατότητα των κέντρων πρόληψης να κάνουν τη δουλειά στην Κοινότητα την ώρα που οι ανάγκες για παρέμβαση αυξάνονται. Οι εργαζόμενοι ενέταξαν την κατάσταση που επικρατεί στη γενικότερη επίθεση της κυβέρνησης σε κάθε τι δημόσιο και δωρεάν με στίχοι την εμπορευματοποίηση ακόμη και της παροχής υπηρεσιών πρόληψης, βοήθειας στη θεραπεία και στην απεξάρτηση.


